ITIL 4 Foundation 13.-14.5.2024
Kulttuuritehdas Korjaamo Helsinki
Varaudut ja valmistaudut
Varmistat organisaation laadukkaan toiminnan ja saat keinoja tulevaisuuden uhkatekijöihin varautumiseen
Parhaat käytännöt ja esimerkit
Saat lukuisia oikean elämän esimerkkejä parhaiden käytäntöjen hyödyntämisestä
ITIL 4 Foundation sertifiointi
Kehität asiantuntijana omia urakehitysmahdollisuuksia IT-alan tunnetuimman sertifikaatin avulla
Toimivat palvelut ovat yhteiskunnan kulmakivi ja lähes jokaisen palvelun taustalla on nykyään IT-
palveluita. Tämä edellyttää organisaatioilta kokonaisvaltaista lähestymistapaa palveluiden hallintaan.
Palveluihin ja palveluita tuottaviin organisaatioihin kohdistuu nykyään ennennäkemätön määrä
vaatimuksia. Nämä vaatimukset eivät ole vähenemässä, vaan pikemminkin niiden määrä tulee
kasvamaan tulevaisuudessa. Myös toimintaympäristöön kohdistuvat uhkatekijät, kuten kyberuhkat,
maailmassa vallitsevat jännitteet ja vastakkainasettelut asettavat omat haasteensa organisaatioille ja
vaarantavat palveluiden toimivuuden. Tämän vuoksi jokaisen palveluja tuottavan organisaation tulisi
omaksua palvelunhallinnan ja palvelujohtamisen periaatteita ja käytäntöjä, jotka tarjoavat
konkreettisia keinoja näihin haasteisiin vastaamiseksi.
Ota haltuun maailman tunnetuimman palvelunhallinnan viitekehyksen ITIL:n perusteet ja vie oman
organisaation palvelunhallinta uudelle tasolle. ITIL on laajasti hyödynnetty parhaista käytännöistä
koostuva viitekehys, jota hyödynnetään laajasti organisaation koosta ja toimialasta riippumatta.
Myös esimerkiksi NASA ja Microsoft luottavat maailmalla ITIL:n parhaisiin käytäntöihin.
Accredited ITIL ® Foundation training is provided by accredited training organisation (ATO) JSM Consulting Oy. ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited. All
rights reserved.
Kurssin Sisältö
-
Päivä 1 (14.5.2024)
9:00 Aamukahvi
Johdanto ja ITIL-pääperiaatteet
ITIL tausta ja historia
Palvelu ja palveluajatteluPalvelunhallinta käytännössä
ITIL:n peruskäsitteetITIL 4 -rakenne
Arvojärjestelmä ja arvojärjestelmän komponentit
4 palvelunhallinnan dimensiotaOhjaavat periaatteet
ITIL:n 7 ohjaavaa periaatettaArvoketjut ja arvoketjun aktiviteetit Arvoketjun perusperiaate
Arvoketjun komponentit ja esimerkki syötteet ja tuotokset
HarjoitustehtäväYhteenveto keskeisistä sisällöistä
Harjoitustentin ohjeistus
16:00 Koulutuspäivä päättyy
-
Päivä 2 (15.5.2024)
9:00 Aamukahvi
Harjoitustentti 1 läpikäynti
Harjoitustentin oikeiden vastauksien läpikäynti yhteisesti
ITIL käytännöt osa 1
Yleiset palvelunhallinnan käytännöt
Jatkuva parantaminen
Tietoturvanhallinta
Liikesuhteidenhallinta
Toimittajienhallinta
ITIL käytännöt osa 2
Palvelunhallinnan käytännöt
Saatavuudenhallinta
Kapasiteetinhallinta
Muutoksenhallinta
Julkaisunhallinta
Häiriönhallinta
ITIL käytännöt osa 3
Palvelunhallinnan käytännöt jatkuu
Ongelmanhallinta
Service Desk
Konfiguraationhallinta
IT-käyttöomaisuudenhallinta
Palvelupyyntöjenhallinta
Tekniset hallinnan käytännöt
Jakelunhallinta
Koulutuksen keskeisten sisältöjen kertaus
Vinkit tenttiin valmistautumiseen
Kysymyksiä ja vastauksia16:00 Koulutuspäivä päättyy
Kenelle koulutus sopii?
Koulutus on suunnattu IT-asiantuntijoille, kehittäjille, johtajille ja esimiehille – kaikille, jotka voivat soveltaa työssään ITIL®:in parhaita käytäntöjä ja kehittää palveluhallinnan sekä palvelujohtamisen ymmärrystään.